Урок - це основна форма навчання. Через нього проходять усі діти. Тільки захоплена своєю справою людина, яка глибоко віддана своїй учительській професії, гаряче любить своїх учнів, може так захоплено і так урочисто написати про урок: « Доброго дня, урок! Де ти народжуєшься, де ти живеш, урок? У класній кімнаті? Але ти не можеш там жити один, ти ж не можеш існувати без мене. Я тебе обмірковую, планую, проводжу. Ось і виходить, що ти живеш у моїй голові, у моєму серці».
Рекомендації молодим вчителям в підготовці до уроку
- Вчитайся у розділ програми, який потрібно вивчити на даному уроці, а в деяких випадках – і пояснювальну записку.
- Вивчи матеріал цього розділу, питання, теми.
- Сформуй задум уроку, дай відповідь на запитання, чого б ти хотів досягти в результаті його проведення, сформулюй мету уроку ( навчальну, розвивальну, виховну).
- Уяви колектив даного класу, уявно намалюй конкретних учнів, використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайся накреслити їхні дії на шляху до досягнення мети.
- Вибери з усього арсеналу методичних прийомів найоптимальніші для даного матеріалу та для даних учнів.
- Зістав обрані зі своїми можливостями, змоделюй свої дії на даному уроці.
- Продумай структуру заняття і зафіксуй усе знайдене у плані – конспекті.
- Підготуй наочні та навчальні посібники, не забудь підготувати та перевірити справність ТЗН, комп’ютерної техніки.
- Повтори подумки або вголос ключеві елементи плану, продумай непередбачені обставини, знайди та зафіксуй запасні варіанти.
- Спитай себе: « Ти готовий до уроку?».
Критерії ефективності сучасного уроку
- Раціональне використання кожної хвилини уроку.
- Свідома робоча дисципліна на кожному уроці.
- Гнучка неформальна система контролю навчальних досягнень учнів, яка пронизує всі етапи уроку .
- Оптимальний вибір організаційних форм і методів навчання.
- Правильна організація самостійної роботи учнів.
- Організація внутрішньої мотивації навчання.
- Розвиток пізнавальних здібностей учнів.
- Формування творчої особистості.
- Реалізація триєдиної мети уроку.
- Високий емоційний рівень уроку.
- Висока результативність уроку.
Характеристика діяльності вчителя на уроці
Початок уроку
- Як учитель починає урок?
- Як створює робочий настрій?
- Як ставить мету уроку і чи вміє зацікавити учнів?
- Наскільки вчитель підготувався до уроку
Проведення уроку
- Чи виділяє вчитель ключеві моменти під час пояснення матеріалу?
- Чи вміє підтримувати інтерес до нового матеріалу?
- Чи зрозумілі учням пояснення вчителя?
- Чи відповідає мова пояснення вікові учнів?
- Чи вдається вчитель до різноманітних методів навчання?
- Чи використовує вчитель наочність і наскільки вона органічна та зумовлена?
- Чи вміє вдало переходити від одного виду навчальної діяльності до іншого?
- Чи відповідають запитання до класу темі уроку?
- Запитання ставляться до всього класу чи окремих учнів?
- Як учитель реагує на відповіді школярів?
- Чи є у вчителя контакт і взаємопорозуміння з класом?
- Чи бачить учитель весь клас у цілому й окремих учнів?
- Як діє вчитель у разі поганої поведінки учнів?
- Яким було закінчення уроку?
Орієнтований зміст розділів поурочних планів
1.Тема уроку:
- дидактична мета й завдання уроку;
- тип, структура уроку;
- загальні методи, прийоми роботи учнів;
- кошти, наочність, джерела інформації, ТСО,ЕОТ.
2. Актуалізація опорної інформації
- визначення понять, які треба активізувати у свідомості учнів,щоб підготувати їх до сприйняття нового матеріалу;с
- самостійна робота учнів ( її обсяг, форми);
- способи розвитку інтересу учнів до предмета, теми;
- форми контролю роботи класу, окремих учнів.
3. Засвоєння нових навчальних компетентностей:
- нові поняття, способи їх засвоєння;
- визначення пізнавальних навчальних задач уроку ( про що учні повинні дізнатись і що засвоїти);
- самостійна робота та її зміст ( дидактичне призначення);
- проблемні та інформаційні питання;
- варіанти вирішення проблеми;
- варіанти закріплення вивченого матеріалу.
- Формування навчальних способів діяльності:
- конкретні вміння і навички для відпрацювання;
- види усних і письмових самостійних робіт і вправ;
- способи «зворотнього» зв’язку з учнями;
- прізвища учнів, яких будуть опитувати.
5. Домашнє завдання:
- що повторити та підготувати до уроку;
- творча самостійна робота;
- обсяг і час виконання домашнього завдання.
Підготовка до уроку безпосередньо перед дзвінком:
- уявне відтворення основних етапів уроку;
- відтворення плану уроку, уявне представлення класу та окремих учнів;
- прагнення викликати відповідний емоційний настрій.
Сприяють успіху уроку:
- добре знання матеріалу;
- бадьоре самопочуття; продуманий план уроку;
- почуття «фізичної» розкутості, свободи на уроці;
- правильний вибір методів навчання; різноманітність методів
навчання, цікавість викладу;
- яскраво виражене емоційне ставлення вчителя до матеріалу, що викладається;
- багатство інтонацій, виразна міміка, образна жестикуляція вчителя;
- виражена зацікавленість вчителя в успіхах учнів.
Ускладнюють проведення уроку:
- невпевненість у своїх знаннях і «вчительських силах»;
- байдуже ставлення до всього, що відбувається на уроці;
- нестабільна композиція уроку, скутість рухів;
- невміння учнів працювати запропонованими методами навчання;
- одноманітність методів навчання, безпристрасна розповідь учителя;
- монотонність і сухість при викладі нового матеріалу;
- відхід від теми уроку, захоплення сторонніми, не пов’язаними з темою й завданнями уроку, питаннями.
Урок - це основна форма навчання. Через нього проходять усі діти. Тільки захоплена своєю справою людина, яка глибоко віддана своїй учительській професії, гаряче любить своїх учнів, може так захоплено і так урочисто написати про урок: « Доброго дня, урок! Де ти народжуєшься, де ти живеш, урок? У класній кімнаті? Але ти не можеш там жити один, ти ж не можеш існувати без мене. Я тебе обмірковую, планую, проводжу. Ось і виходить, що ти живеш у моїй голові, у моєму серці».
Рекомендації молодим вчителям в підготовці до уроку
- Вчитайся у розділ програми, який потрібно вивчити на даному уроці, а в деяких випадках – і пояснювальну записку.
- Вивчи матеріал цього розділу, питання, теми.
- Сформуй задум уроку, дай відповідь на запитання, чого б ти хотів досягти в результаті його проведення, сформулюй мету уроку ( навчальну, розвивальну, виховну).
- Уяви колектив даного класу, уявно намалюй конкретних учнів, використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайся накреслити їхні дії на шляху до досягнення мети.
- Вибери з усього арсеналу методичних прийомів найоптимальніші для даного матеріалу та для даних учнів.
- Зістав обрані зі своїми можливостями, змоделюй свої дії на даному уроці.
- Продумай структуру заняття і зафіксуй усе знайдене у плані – конспекті.
- Підготуй наочні та навчальні посібники, не забудь підготувати та перевірити справність ТЗН, комп’ютерної техніки.
- Повтори подумки або вголос ключеві елементи плану, продумай непередбачені обставини, знайди та зафіксуй запасні варіанти.
- Спитай себе: « Ти готовий до уроку?».
Критерії ефективності сучасного уроку
- Раціональне використання кожної хвилини уроку.
- Свідома робоча дисципліна на кожному уроці.
- Гнучка неформальна система контролю навчальних досягнень учнів, яка пронизує всі етапи уроку .
- Оптимальний вибір організаційних форм і методів навчання.
- Правильна організація самостійної роботи учнів.
- Організація внутрішньої мотивації навчання.
- Розвиток пізнавальних здібностей учнів.
- Формування творчої особистості.
- Реалізація триєдиної мети уроку.
- Високий емоційний рівень уроку.
- Висока результативність уроку.
Характеристика діяльності вчителя на уроці
Початок уроку
- Як учитель починає урок?
- Як створює робочий настрій?
- Як ставить мету уроку і чи вміє зацікавити учнів?
- Наскільки вчитель підготувався до уроку
Проведення уроку
- Чи виділяє вчитель ключеві моменти під час пояснення матеріалу?
- Чи вміє підтримувати інтерес до нового матеріалу?
- Чи зрозумілі учням пояснення вчителя?
- Чи відповідає мова пояснення вікові учнів?
- Чи вдається вчитель до різноманітних методів навчання?
- Чи використовує вчитель наочність і наскільки вона органічна та зумовлена?
- Чи вміє вдало переходити від одного виду навчальної діяльності до іншого?
- Чи відповідають запитання до класу темі уроку?
- Запитання ставляться до всього класу чи окремих учнів?
- Як учитель реагує на відповіді школярів?
- Чи є у вчителя контакт і взаємопорозуміння з класом?
- Чи бачить учитель весь клас у цілому й окремих учнів?
- Як діє вчитель у разі поганої поведінки учнів?
- Яким було закінчення уроку?
Орієнтований зміст розділів поурочних планів
1.Тема уроку:
- дидактична мета й завдання уроку;
- тип, структура уроку;
- загальні методи, прийоми роботи учнів;
- кошти, наочність, джерела інформації, ТСО,ЕОТ.
2. Актуалізація опорної інформації
- визначення понять, які треба активізувати у свідомості учнів,щоб підготувати їх до сприйняття нового матеріалу;с
- самостійна робота учнів ( її обсяг, форми);
- способи розвитку інтересу учнів до предмета, теми;
- форми контролю роботи класу, окремих учнів.
3. Засвоєння нових навчальних компетентностей:
- нові поняття, способи їх засвоєння;
- визначення пізнавальних навчальних задач уроку ( про що учні повинні дізнатись і що засвоїти);
- самостійна робота та її зміст ( дидактичне призначення);
- проблемні та інформаційні питання;
- варіанти вирішення проблеми;
- варіанти закріплення вивченого матеріалу.
- Формування навчальних способів діяльності:
- конкретні вміння і навички для відпрацювання;
- види усних і письмових самостійних робіт і вправ;
- способи «зворотнього» зв’язку з учнями;
- прізвища учнів, яких будуть опитувати.
5. Домашнє завдання:
- що повторити та підготувати до уроку;
- творча самостійна робота;
- обсяг і час виконання домашнього завдання.
Підготовка до уроку безпосередньо перед дзвінком:
- уявне відтворення основних етапів уроку;
- відтворення плану уроку, уявне представлення класу та окремих учнів;
- прагнення викликати відповідний емоційний настрій.
Сприяють успіху уроку:
- добре знання матеріалу;
- бадьоре самопочуття; продуманий план уроку;
- почуття «фізичної» розкутості, свободи на уроці;
- правильний вибір методів навчання; різноманітність методів
навчання, цікавість викладу;
- яскраво виражене емоційне ставлення вчителя до матеріалу, що викладається;
- багатство інтонацій, виразна міміка, образна жестикуляція вчителя;
- виражена зацікавленість вчителя в успіхах учнів.
Ускладнюють проведення уроку:
- невпевненість у своїх знаннях і «вчительських силах»;
- байдуже ставлення до всього, що відбувається на уроці;
- нестабільна композиція уроку, скутість рухів;
- невміння учнів працювати запропонованими методами навчання;
- одноманітність методів навчання, безпристрасна розповідь учителя;
- монотонність і сухість при викладі нового матеріалу;
- відхід від теми уроку, захоплення сторонніми, не пов’язаними з темою й завданнями уроку, питаннями.
|